-

wtorek, 16 listopada 2010

Ja tu widzę niezły burdel!

Jak zapewne pamiętacie ponad miesiąc temu dostałem orzeczenie z e-sądu. Po tym orzeczeniu przyszło do mnie pismo z sądu, do którego sprawa została przekazana - jak zawsze e-sąd kieruje te sprawę do sądu rejonowego właściwego dla pozwanego, ale mniejsza z tym.



W owym piśmie, poza standardowym wezwaniem do przekazania dokumentów (bo do e-sądu nie wysyła się żadnych dokumentów, więc skąd owy sąd rejonowy miałby je mieć), znalazło się jeszcze wezwanie do wniesienia opłaty za pozew. Wszystko do wykonania w ciągu 14-dni. Prawnikiem nie jestem, przepisów postępowań nie znam na pamięć, ale z tego co się orientuje opłata wniesiona do e-sądu powinna zostać uznana przez sąd do którego sprawa została przekazana.

Łapie więc za telefon i dzwonię do sądu o co biega. W sekretariacie tłumaczą mi, że sędzia podjął taką decyzję i skoro ją podjął to miał ku temu przesłanki. Kolejny telefon, tym razem do sekretariatu e-sądu. Tam mi babka mówi, że tamci (sąd rejonowy) żądać ode mnie wniesienia ponownie opłaty prawa nie mają i się nie znają na obowiązujących przepisach.

Kolejny telefon do sądu rejonowego i mówię im, że e-sąd twierdzi że dostali rozporządzenie od ministra sprawiedliwości i że w tym rozporządzeniu jest napisane, że mają traktować sprawę przekazaną tak jakby opłata była wniesiona. Kobieta w sekretariacie mówi, że przekaże informację sędziemu i może sędzia zmieni decyzję.

Telefon następnego dnia i się okazuje, że sędzia nie znalazł podstaw do zmiany decyzji. Więc znowu dzwonię do e-sądu, tłumaczę co i jak, proszę o podstawę prawną, babka mówi, że mam jej podać dane i ona zadzwoni do tamtego sądu. Podaję więc numer telefonu, sygnaturę sprawy i dzwonię, następnego dnia, czy wszystko sobie przetrawili. W sekretariacie mówią, że telefon dostali sobie porozmawiali, ale sędziego nie ma i do końca tygodnia nie będzie (jest środa 10.11, godziny przedpołudniowe, czyli sędzia zrobił sobie wyjątkowo długi weekend).

W końcu dzwonię dzisiaj, jak zwykle standardowe powitanie, imię nazwisko sygnatura sprawy i proszę czekać.

Zostałem połączony z sędzią i się zaczyna kolejna jazda.
Pytam się go grzecznie, czy zostały mu przekazane materiały z e-sądu, a on do mnie:
- nie będzie mnie Pan pouczał;
- Proszę Pana, nie będziemy na ten temat dyskutować;
- Ja już podjąłem decyzję ;
- Niech Pan  robi co uważa za słuszne (w domyśle: a jak nie zapłacisz to odrzucę pozew)

Ogólnie pomimo kulturalnej rozmowy zostałem zbesztany, za to że zajmuje sędziemu czas i podważam jego decyzję, mimo iż nie jest to moje widzimisię, a oparte na informacjach z innego sądu.

Czyli jak widać po tytule naprawdę niezły burdel tam mają, skoro jeden sąd twierdzi jedno, a inny co innego.

Dlatego zamierzam opłacić ten pozew raz jeszcze, aby mi go nie odrzucili. Po tym jak go opłacę piszę do e-sądu (wszystkie pisma do e-sądu składamy drogą elektroniczną z poziomu swojego konta, czyli nie musimy wydawać na znaczki) o zwrot opłaty za tamten pozew, bo przecież jeszcze raz zapłaciłem za niego. E-sąd opisze że mi nie odda (pytałem się czy jak tam zapłacę to mi oddadzą, powiedzieli, że nie bo tamci nie mają prawa żądać opłaty). Jak dostanę pisemko od e-sądu z wytłumaczeniem, dlaczego mi nie oddadzą - bo muszą uzasadnić swoją decyzję. To z tym uzasadnieniem napiszę do prezesa sądu rejonowego, że sędziowie u niego nie znają prawa i w ogóle mają ludzi w dupie i żądam zwrotu mojej kasy.

Zobaczymy co odpowie.

Chyba, że wy czytelnicy macie pomysł jak wybrnąć z tego impasu (w środę najpóźniej muszę wysłać dokumenty).

Polecam również raport na temat zmian w polskim sądownictwie w ciągu 20-lat, przygotowany przez FOR.
Raport dostępny tutaj.

A poniżej kultowy cytat:

16 komentarzy:

Sokomaniak pisze...

I tak smutno kończy się przygoda z "kokosowem". Ja sobie odpuściłem.

Zulu pisze...

Ja mam 2 dłużników na których nie działają ani prośby ani groźby. Został sąd, ale widzę że nie wygląda to zbyt kolorowo :(

KAMI pisze...

Niestety my pionierzy internetu przecieramy szlaki :) Trzymam kciuki i czekam na efekt... pewnie mnie czeka podobna sytuacja bo mam kilka pozwow tam zlozonych i czekam na roztrzyggniecie.
BTW... jaki byl powod oddelegowania wniosku do sadu rejonowego?

Marek pisze...

@Sokomaniak
tutaj już nie chodzi o kokosa i inne social lending, bo do e-sądu możesz skierować każdą sprawę o zapłatę w trybie uproszczonym. Tutaj chodzi o to że po prawie roku fukcjonowania e-sądu, sądy rejonowe nadal nie wiedzą jak traktować takie sprawy. I to jest naprawdę poważne.
@Zulu
jak Twój dłużnik mieszka popada pod jakieś większy sąd to ten problem może nie mieć miejsca. Na różnych forach ludzie piszą nie niektóre sądy wzywają tylko do uzupełnienia dokumentów a inne dokumentów i opłaty.
@KAMI
co do opłaty to tak jak pisałem Zulu, może w Twoim przypadku sąd wezwie tylko do uzupełnienia dokumentów
powód oddelegowania pisałem w poście o orzeczeniu, ale tam było o wysokości pożyczki, braku wysokości raty i wątpliwościach przy naliczaniu odsetek.

Dominik Palacz - Cashflow88 pisze...

Walcz marek ! Ja walczyłem o płatność kartą poniżej 5zł to i ty walcz o swoje. Trzymam kciuki

Janek z Marek pisze...

Daj spokój sobie człowieku, szkoda nerwów a i tylko powiększasz straty swoje. Po co Ci kilka lat użerania się z sądami? Takich spraw jak Twoja jest na pęczki, z własnego doświadczenia Ci powiem nie wal głową w mur.
Niestety,
Pozdrawiam, życzę wiele zdrowia i cierpliwości.

Marek pisze...

@Janek z Marek
może jestem jeszcze młody i naiwny i mam ideały. Ogólnie co do dłużnika z kokosa to tutaj nie daruje, tym bardziej że kupiłem trochę jego długów na rynku wtórnym i się zbiera już bardziej poważna sumka.
Co do sądu do napisanie do esądu mnie nic nie kosztuje a będę mieć ich oficjalne stanowisko (lub zwrócą), więc nic nie tracę, a jedynie mogę zyskać podstawę prawną do sporu z sądem rejonowym.

straszny pisze...

Można wiedzieć jakiej wysokości jest wspomniana wyżej opłata za pozew?

Marek pisze...

@straszny
1) do 2.000 złotych - 30 złotych;
2) ponad 2.000 złotych do 5.000 złotych - 100 złotych;
3) ponad 5.000 złotych do 7.500 złotych - 250 złotych;
4) ponad 7.500 złotych - 300 złotych

Unknown pisze...

Nie daj się! Sądownictwo w Polsce to skandal! Ja sam użeram się z jedną sprawą i jestem przerażony tym jak ten chory system działa. Ale się nie poddaję. W przeciwnym wypadku nic się w tym kraju nie zmieni, no chyba że na gorsze.

Powodzenia!

Marek pisze...

@Psychopomp
dokladnie tak samo uwazam. Jezeli bedziemy olewac takie sprawy to sie nic nie zmieni. Niby mozna powiedziec okej male kwoty, nie chce mi sie walczyc, nie mam czasu itd. Jednakze w ten sposob, ludzie, a urzednicy szczegolnie beda miec wszystko w powazaniu. I chociaz prawo jest niedoskonale to nie oznacza ze nie nalezy walczyc o swoje prawa.

Anonimowy pisze...

Rozmawiałem ostatnio z kolegą z Bangladeszu. Robił wielkie zdziwione oczy, kiedy się dowiedział, że w Polsce można dochodzić spłaty długu w sądzie, i że to w sumie działa. No bo działa, czasami trzeba jedynie wypełnić parę papierków i dłuższą chwilę odczekać. E-sąd nie jest idealny, ale każde rozwiązanie usprawnia się w miarę działania. To młody twór, dopiero trzeci tego typu w Europie. Równie dobrze ktoś mógł nie mieć takiego pomysłu, a jednak miał. Teraz wystarczy to jakoś usprawnić i walczyć o swoje :-)

Kredyty gotówkowe pisze...

Pamiętać należy jedno: z systemem nie wygrasz. System jest tak sporządzony, aby jak najbardziej utrudnić życie szaremu obywatelowi. To człowiek istnieje dla systemu, a nie system dla człowieka. Bez nas ten system nie miał by racji bytu.

Marek pisze...

@Kredyty
co nie oznacza, że należy nic nie robić. I nie sądze by istniał system, czy wszystko było projektowane by utrudnić życie człowiekowi. Absurdy tworzą się raczej z niewiedzy i krycia swojej dupy cały czas, a nie z powodu jak to tylko ludzi udupić.

Anonimowy pisze...

Witam!
Czy prośba o przesłanie dokumentów do sądu trafiła do Ciebie listem poleconym?
Ja jak dostane ,żebym zapłacił znów 30 zł za pozew to wydrukuje przelew przelania 30 zł do e-sądu.
pozdrawiam

Marek pisze...

@anonimowy
dokładnie to przyszło listem poleconym za potwierdzeniem obdioru
co do Twojego pomysłu, to to raczej nie zadziała, o ile nie zmusisz e-sądu do przeksięgowania opłaty. Nawet jeżeli wyślesz im potwierdzenie przelewu, to nie uznają o ile opłata nie będzie u nich na koncie.

Zapraszam do komentowania i dyskusji.

Nie akceptuję wulgaryzmów i komentarzy niedotyczących wpisu, a także z rażącymi błędami ortograficznymi. Takie komentarze i typowy spam z podpisem typu: "Kredyt dla każdego" będą usuwane. Reklamy można kupić przez AdWords lub AdTaily.

Masz jakieś pytanie/sugestię niezwiązaną z postem? Napisz na adres mailowy.

Next previous home
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tagi

10% dla ciebie AdTaily akcje akcjonariusz Alior Bank Alior Sync analiza fundamentalna analiza techniczna animacja Anti Arctic Bank bankowość internetowa bezpieczeństwo BGŻ BGŻOptima BlueCash BNP bogactwo Bogdanka BOSSA BOŚ Bank BPH budżet domowy BZ WBK cashback Catalyst Centrozap certyfikaty srukturyzowane cesja chargeback ciekawostki cinkciarz CitiBank cykle czy warto mieć konto w Alior Banku czy warto mieć konto w Aliorze dług dolar doradcy finansowi DWS dywidenda dziadowanie dzień wolności podatkowej e-sąd ebook EFH ekonomia Elixir eMakler emerytura Energa equity magazine ETF euro Eurobank Facebook finansowo FM Bank Forex frank fundusz awaryjny fundusz bezpieczeństwa fundusz indeksowy fundusze inwestycyjne funt Gant gazety gdzie założyć lokatę Getin Bank Getin Online Giełda Google Adsense gotówka gpw gra giełdowa Grecja grosz historia Polski hobby humor HYIP Idea Bank IKE InClick.pl inflacja instrukcja Inteligo internetowy kantor internetowykantor.pl inwestowanie IPO IPOPEMA JSW Kamil Cebulski kapitalizacja kapitalizacja codzienna karta debetowa karta internetowa karta kredytowa karta kredytowa Silver kary kokos.pl komornik konkurs konta oszczędnościowe konto konto bankowe Konto Optymalne konto walutowe kontrakty terminowe KRD kredyt kredyt odnawialny kredyt studencki kryzys Krzętle książka księgowość kurs Lehman Brothers linia kredytowa lokata rewolwer lokaty loterie mBank mbank na windows mbank windows phone 8 Metafinanse monetto monety monety 2 zł Mostostal Płock motywacja mSaver mTransfer Multibank nakaz zapłaty NBP NeoBank Newag Nobel NOL Nordic Gold nowa aplikacja mbank numizmatyka NY obciążenie zwrotne obligacje korporacyjne obligacje skarbowe odsetki OFE Open Finance Open Online opłaty oprocentowanie optymalizacja oszczędzanie oszustwa overdraft Parkiet Challenge pasywny dochód peak oil pełnomocnictwo PGE PIT PLN płacenie płacenie rachunków Poczta Polska podatek podatek bankowy podatek belki podatki podcasty podsumowanie podsumowanie miesiąca Polbank polisolokaty polityka Polska pomoc porady porównanie postępowanie upominawcze pozew pożyczka pożyczki społecznościowe problemy produkt inwestycyjny prognozy promocje prowizje prywatyzacja przegląd kont bankowych Przegląd rachunków maklerskich przelewy przeliczanie przemyślenia psychologia pusty sms PZU rachunek maklerski ranking ranking kont oszczędnościowych ranking lokat raporty okresowe rating raty recenzja reklama rekomendacje ropa ryzyko rząd samochód Santander sąd SEPA SFI Sidoma SII skład portfela SKOK smava social lending spekulacja spółki dywidendowe srebro stalprodukt statystyka stopy procentowe strata strategia inwestycyjna styl życia SWIFT system transakcyjny świat TFI TMS Brokers Toyota Bank Turcja ubezpieczenia VAT wakacje Wall St. walne zgromadzenie walutomat.pl waluty WBK wezwanie WIG windykacja wolność finansowa wpis gościnny wykres wymiana walut wzrost gospodarczy zabawa Zakra zakupy zarabianie zaradni.pl zarządzanie czasem zasady złoto zniżki związki zawodowe zysk