-

czwartek, 4 lutego 2010

Krótka historia spekulacji.

Jaka piękna katastrofa. Taki cytat ciśnie się na usta po dzisiejszej sesji. Dla posiadaczy akcji, kontraktów terminowych na wzrosty, dzisiejszy obrót akcji był naprawdę dużym zaskoczeniem. Natomiast dla szczęśliwych posiadaczy kontraktów na spadki dzisiejsza sesja też była zaskoczeniem tylko że na plus.


Moja przygoda z kontraktami zaczęła się w zeszłym roku w grudniu. Na mój rachunek maklerski poza blogiem wpłynęły pieniądze ze sprzedaży akcji. Było ich około 5k złotych. Trochę o kontraktach wiedziałem, wiedzę czerpałem głownie z internetu, podcastów SII na temat kontraktów.  Wcześniej raz czy dwa zainwestowałem w kontrakt na akcje KGHM i PKO.

Przygoda ta nie zakończyła się zbyt dobrze - strata około 1300 złotych z prowizjami w 2 tygodnie. Jaka była przyczyna tego? Przyczyn było kilka. Najważniejsza to że około 1 tydzień spędziłem w domu pracując mając przez to dostęp do notowań on-line. Dodatkowo perspektywa szybkiego zarobku spowodowała że dziennie co najmniej raz kupowałem i sprzedawałem kontrakt taki day trading. W grudniu miałem obrót ponad 50 kontraktami. Jak można policzyć na same prowizje do domu maklerskiego poszło ponad 350 złotych. Samego 10 grudnia obróciłem 19 kontraktami.  Dzień później nastąpiła mała katastrofa, tego dnia straciłem ponad 800 złotych. Kilka dni później była jeszcze jedna większa strata i wycofanie się z rynku.

Poniżej przedstawiam fragment dziennika transakcyjnego z tych dni:






















Zanim udałem się na święta do domu rodzinnego i zasłużony odpoczynek przemyślałem od nowa swoją strategię(wcześniej była taka aby zarobić jak najwięcej).

Nowa strategia zakładała łapanie dłuższych trendów i tak na przykład pierwszy kontrakt zakupiony według nowej strategi 18 grudnia został sprzedany 30 grudnia, dając ponad 650 złotych zysku. Nie było już patrzenia w monitor zastawiania się a może wycisnę jeszcze parę złotych. Od czasu do czasu korzystałem z blueconnecta w moim telefonie, ładowałem stronę Stooq.pl i albo się uśmiechałem albo nie, ale nie miałem możliwości ani kupna ani sprzedaży.

Drugą sprawą były stop losy. Zacząłem je stawiać. Ale były to dosyć szerokie stop losy i jeszcze żaden się nie zrealizował. Czasem się zastanawiałem czy dobrze wszystko policzyłem i czy nie potrzebie ryzykuję. Jednak czas pokazał że miałem rację. Obecny kontrakt otworzyłem 19 stycznie i go trzymam . Wcześniej w styczniu były pojedyncze transakcje - opisywałem w czacie.

Kontrakt otworzony 19 stycznia - FW20M10 na spadki po cenie 2487. Był bliski stop losa kiedy jego cena doszła do 2520. Obecnie nie mam jednak powodów do narzekań. Na dzień dzisiejszy kontrakt ten zarobił dla mnie 1900 złotych. Jeszcze go trochę potrzymam ale obecny zarobek jest w pełni zadowalający.

Podsumowując w przypadku takich instrumentów liczy się umiar przede wszystkim i spokojna głowa. Emocje i chęć odrobienia strat nie są najlepszym doradcą, nigdy jeśli chodzi o inwestowanie.

5 komentarzy:

Hollow pisze...

"Emocje i chęć odrobienia strat nie są najlepszym doradcą, nigdy jeśli chodzi o inwestowanie." - święta racja. Lepiej zrobić sobie dzien przerwy i przemyśleć wszystko, niż robić cokolwiek pod wpływem impulsu. Sama myśl w stylu " musze się odegrać" to strzelenie samobója. Nie zawsze się "wygrywa", trzeba o tym pamiętać.

Robert pisze...

Prawda, prawda, prawda.... Jednak większość ludzi i tak musi przekonać się na własnych błędach, że emocje to zły doradca, i to nie tylko na giełdzie :)

Mi też zdarzyło się kupić akcje zaraz po tym jak wypadłem na stop loss ze stratą 5% bo chciałem się odbić... I skończyło się na stracie 9%

Pozdrawiam :)

Hollow pisze...

Trzeba się uczyć na błędach. A najlepszym nauczycielem tego jest życie. Pozdrawiam

maćkowy pisze...

W jaki sposób Twój nowy system określa sygnał do kupna kontraktu? Widać zdecydowaną poprawę:)

Marek pisze...

@maćkowy
Mam nadzieję że znajdziesz odpowiedź na to pytanie w tym poście: http://droga-do-wolnosci.blogspot.com/2010/02/jak-gram-na-kontraktach.html

Zapraszam do komentowania i dyskusji.

Nie akceptuję wulgaryzmów i komentarzy niedotyczących wpisu, a także z rażącymi błędami ortograficznymi. Takie komentarze i typowy spam z podpisem typu: "Kredyt dla każdego" będą usuwane. Reklamy można kupić przez AdWords lub AdTaily.

Masz jakieś pytanie/sugestię niezwiązaną z postem? Napisz na adres mailowy.

Next previous home
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tagi

10% dla ciebie AdTaily akcje akcjonariusz Alior Bank Alior Sync analiza fundamentalna analiza techniczna animacja Anti Arctic Bank bankowość internetowa bezpieczeństwo BGŻ BGŻOptima BlueCash BNP bogactwo Bogdanka BOSSA BOŚ Bank BPH budżet domowy BZ WBK cashback Catalyst Centrozap certyfikaty srukturyzowane cesja chargeback ciekawostki cinkciarz CitiBank cykle czy warto mieć konto w Alior Banku czy warto mieć konto w Aliorze dług dolar doradcy finansowi DWS dywidenda dziadowanie dzień wolności podatkowej e-sąd ebook EFH ekonomia Elixir eMakler emerytura Energa equity magazine ETF euro Eurobank Facebook finansowo FM Bank Forex frank fundusz awaryjny fundusz bezpieczeństwa fundusz indeksowy fundusze inwestycyjne funt Gant gazety gdzie założyć lokatę Getin Bank Getin Online Giełda Google Adsense gotówka gpw gra giełdowa Grecja grosz historia Polski hobby humor HYIP Idea Bank IKE InClick.pl inflacja instrukcja Inteligo internetowy kantor internetowykantor.pl inwestowanie IPO IPOPEMA JSW Kamil Cebulski kapitalizacja kapitalizacja codzienna karta debetowa karta internetowa karta kredytowa karta kredytowa Silver kary kokos.pl komornik konkurs konta oszczędnościowe konto konto bankowe Konto Optymalne konto walutowe kontrakty terminowe KRD kredyt kredyt odnawialny kredyt studencki kryzys Krzętle książka księgowość kurs Lehman Brothers linia kredytowa lokata rewolwer lokaty loterie mBank mbank na windows mbank windows phone 8 Metafinanse monetto monety monety 2 zł Mostostal Płock motywacja mSaver mTransfer Multibank nakaz zapłaty NBP NeoBank Newag Nobel NOL Nordic Gold nowa aplikacja mbank numizmatyka NY obciążenie zwrotne obligacje korporacyjne obligacje skarbowe odsetki OFE Open Finance Open Online opłaty oprocentowanie optymalizacja oszczędzanie oszustwa overdraft Parkiet Challenge pasywny dochód peak oil pełnomocnictwo PGE PIT PLN płacenie płacenie rachunków Poczta Polska podatek podatek bankowy podatek belki podatki podcasty podsumowanie podsumowanie miesiąca Polbank polisolokaty polityka Polska pomoc porady porównanie postępowanie upominawcze pozew pożyczka pożyczki społecznościowe problemy produkt inwestycyjny prognozy promocje prowizje prywatyzacja przegląd kont bankowych Przegląd rachunków maklerskich przelewy przeliczanie przemyślenia psychologia pusty sms PZU rachunek maklerski ranking ranking kont oszczędnościowych ranking lokat raporty okresowe rating raty recenzja reklama rekomendacje ropa ryzyko rząd samochód Santander sąd SEPA SFI Sidoma SII skład portfela SKOK smava social lending spekulacja spółki dywidendowe srebro stalprodukt statystyka stopy procentowe strata strategia inwestycyjna styl życia SWIFT system transakcyjny świat TFI TMS Brokers Toyota Bank Turcja ubezpieczenia VAT wakacje Wall St. walne zgromadzenie walutomat.pl waluty WBK wezwanie WIG windykacja wolność finansowa wpis gościnny wykres wymiana walut wzrost gospodarczy zabawa Zakra zakupy zarabianie zaradni.pl zarządzanie czasem zasady złoto zniżki związki zawodowe zysk