-

niedziela, 7 października 2012

Odszkodowanie za opóźniony lot

Samolotami podróżuje od czasu do czasu i co muszę powiedzieć dotychczas nie miałem większych problemów. Jednakże niedawno brat mojej żony lecąc do nas zaliczył całkiem spore opóźnienie w Wizzarze. Opóźnienie wyniosło "niecałe" 10h, przy planowanym czasie lotu 1,5h.
Tego dnia leciał dwoma różnymi liniami: wpierw OLT Express a potem Wizzarem i sam miałem wątpliwości czy OLT nie nawali, a tutaj niespodzianka wszystko odbyło się bez problemu. Tak na marginesie to było tydzień wcześniej zanim OLT zawiesiło wszystkie loty i poszło w diabły.

tutaj pewnie odszkodowania by nie było
W przypadku opóźnień dłuższych niż dwie godziny na trasach do 1500 km przysługuje nam prawo do opieki w znaczeniu wyżywienie, napoje jak i prawo do telefonu/email/faksu. W przypadku opóźnienia ponad 3h (liczonego jako różnica od planowanego przybycia na miejsce docelowe, a faktycznego) dodatkowo przysługuje nam prawo do odszkodowania (więcej na ten temat znajdziesz tutaj).

W każdym razie brat przybył na miejsce 10h po czasie, czyli przysługiwało mu zarówno prawo do opieki jak i odszkodowanie. Opieka linii Wizzair polegała na wręczeniu vouchera na 4€ (tylko jednego!), który tak naprawdę starczał tylko na paczkę czipsów.

Po przyjeździe do nas zabraliśmy się za dochodzenie naszych praw. Najpierw poszła reklamacja do Wizzaira przez ich formularz reklamacyjny w którym żądaliśmy:
- zwrotu pieniędzy wydanych na jedzenie i napoje podczas oczekiwania na opóźniony lot (jakieś 80 złotych)
- odszkodowania za opóźnienie w wysokości 250€ (na podstawie rozporządzenia (WE) nr 261/2004). Odszkodowania było to w naszej opinii całkowicie zasadne, gdyż opóźnienie wynikało z przyczyn technicznych, na co dostaliśmy odpowiednie zaświadczenie)

Odpowiedź była w miarę szybka, ale nie całkiem satysfakcjonująca. Wizz zgodził się oddać pieniądze za jedzenie i picie, ale w sprawie odszkodowania odpisał że "Usterka techniczna samolotu regularnie serwisowanego jest uważana za „nadzwyczajną okoliczność” i w tym przypadku przewoźnik jest zwolniony z wypłaty odszkodowania."
Problem w tym że usterka techniczna może być podstawą do wypłaty odszkodowania, o czym mówi wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-549/07 (no chyba że ptak wpadnie w silnik, ale to nie była przyczyna).

Więc poszła reklamacja reklamacji gdzie powołaliśmy się na powyższy wyrok, ale Wizz odpisał że podtrzymuje swoje stanowisko i że jak nam się nie podoba to możemy się zwrócić do ULC ze skargą. Papiery do ULC mieliśmy przygotowane, ale miło z ich strony że informują o przysługujących prawach.
Poszła więc skarga do ULC na ich wzorze. Po jakiś dwóch tygodniach przyszedł list polecony za potwierdzeniem odbioru, że skargę przyjęli i będzie ona rozpatrzona.

Jakiś miesiąc później przyszedł email z ULC o następującej treści:
"w związku z Pana skargą dot. lotu o oznaczeniu kodowym W6 1751 skontaktował się z Nami przewoźnik lotniczy, który gotowy jest wypłacić Panu należne odszkodowanie, w zamian za zrzeczenie się roszczeń."

Po przesłaniu danych, o które prosili w dalszej części maila, osoba zajmująca się sprawą w ULC napisała że odszkodowania powinno zostać wypłacone do tygodnia i prosi by dać jej znać czy pieniądze wpłynęły. Odszkodowanie zostało wypłacone w ostatnim możliwym dniu, ale zostało wypłacone:)

A kilka dni temu zostało przysłane pismo w wersji papierowej o zakończeniu postępowania.

Jak widać należy się troszkę po gimnastykować aby dostać odszkodowanie, które według prawa jest należne. Liniom lotniczym opłaca się grać na zwłokę, gdyż wiedzą, że po nieprzyznaniu odszkodowania w ich procesie reklamacyjnym niewielka cześć osób zdecyduje się interweniować dalej (znam jedną osobę z tego samego lotu, która poprzestała na reklamacji u przewoźnika).

W tym przypadku było w miarę prosto bo lot odbywał się z terenu RP, więc odpowiednim urzędem był ULC. W przypadku lotów z innych krajów pewnie byłoby troszkę trudniej pisać do zagranicznego odpowiednika ULC, ale przecież formularze są zestandaryzowane z opisem również po angielsku, więc nie jest to niemożliwe.

Mimo wszystko życzę wszystkim czytelnikom lotów bez opóźnień.

0 komentarzy:

Zapraszam do komentowania i dyskusji.

Nie akceptuję wulgaryzmów i komentarzy niedotyczących wpisu, a także z rażącymi błędami ortograficznymi. Takie komentarze i typowy spam z podpisem typu: "Kredyt dla każdego" będą usuwane. Reklamy można kupić przez AdWords lub AdTaily.

Masz jakieś pytanie/sugestię niezwiązaną z postem? Napisz na adres mailowy.

Next previous home
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tagi

10% dla ciebie AdTaily akcje akcjonariusz Alior Bank Alior Sync analiza fundamentalna analiza techniczna animacja Anti Arctic Bank bankowość internetowa bezpieczeństwo BGŻ BGŻOptima BlueCash BNP bogactwo Bogdanka BOSSA BOŚ Bank BPH budżet domowy BZ WBK cashback Catalyst Centrozap certyfikaty srukturyzowane cesja chargeback ciekawostki cinkciarz CitiBank cykle czy warto mieć konto w Alior Banku czy warto mieć konto w Aliorze dług dolar doradcy finansowi DWS dywidenda dziadowanie dzień wolności podatkowej e-sąd ebook EFH ekonomia Elixir eMakler emerytura Energa equity magazine ETF euro Eurobank Facebook finansowo FM Bank Forex frank fundusz awaryjny fundusz bezpieczeństwa fundusz indeksowy fundusze inwestycyjne funt Gant gazety gdzie założyć lokatę Getin Bank Getin Online Giełda Google Adsense gotówka gpw gra giełdowa Grecja grosz historia Polski hobby humor HYIP Idea Bank IKE InClick.pl inflacja instrukcja Inteligo internetowy kantor internetowykantor.pl inwestowanie IPO IPOPEMA JSW Kamil Cebulski kapitalizacja kapitalizacja codzienna karta debetowa karta internetowa karta kredytowa karta kredytowa Silver kary kokos.pl komornik konkurs konta oszczędnościowe konto konto bankowe Konto Optymalne konto walutowe kontrakty terminowe KRD kredyt kredyt odnawialny kredyt studencki kryzys Krzętle książka księgowość kurs Lehman Brothers linia kredytowa lokata rewolwer lokaty loterie mBank mbank na windows mbank windows phone 8 Metafinanse monetto monety monety 2 zł Mostostal Płock motywacja mSaver mTransfer Multibank nakaz zapłaty NBP NeoBank Newag Nobel NOL Nordic Gold nowa aplikacja mbank numizmatyka NY obciążenie zwrotne obligacje korporacyjne obligacje skarbowe odsetki OFE Open Finance Open Online opłaty oprocentowanie optymalizacja oszczędzanie oszustwa overdraft Parkiet Challenge pasywny dochód peak oil pełnomocnictwo PGE PIT PLN płacenie płacenie rachunków Poczta Polska podatek podatek bankowy podatek belki podatki podcasty podsumowanie podsumowanie miesiąca Polbank polisolokaty polityka Polska pomoc porady porównanie postępowanie upominawcze pozew pożyczka pożyczki społecznościowe problemy produkt inwestycyjny prognozy promocje prowizje prywatyzacja przegląd kont bankowych Przegląd rachunków maklerskich przelewy przeliczanie przemyślenia psychologia pusty sms PZU rachunek maklerski ranking ranking kont oszczędnościowych ranking lokat raporty okresowe rating raty recenzja reklama rekomendacje ropa ryzyko rząd samochód Santander sąd SEPA SFI Sidoma SII skład portfela SKOK smava social lending spekulacja spółki dywidendowe srebro stalprodukt statystyka stopy procentowe strata strategia inwestycyjna styl życia SWIFT system transakcyjny świat TFI TMS Brokers Toyota Bank Turcja ubezpieczenia VAT wakacje Wall St. walne zgromadzenie walutomat.pl waluty WBK wezwanie WIG windykacja wolność finansowa wpis gościnny wykres wymiana walut wzrost gospodarczy zabawa Zakra zakupy zarabianie zaradni.pl zarządzanie czasem zasady złoto zniżki związki zawodowe zysk