-

niedziela, 25 kwietnia 2010

Przegląd rachunków maklerskich - BM Alior Bank

Tym postem chciałbym zacząć podsumowania rachunków maklerskich dostępnych dla klientów indywidualnych.  Jeżeli chodzi o kryteria wyboru rachunku maklerskiego polecam tego posta.

Czym więc charakteryzuje się ten rachunek maklerski?


Zacznijmy od zalet:
- jest bezpłatny - jak dla mnie to duża zaleta, nie lubię płacić za coś, gdzie indziej może być bezpłatne. Z drugiej strony koszty prowadzenia rachunku wliczane są do PIT-u jako koszty uzyskania przychodu, więc pomniejszają należny podatek (lub powiększają stratę)
- operuje na systemie Notowania Online 3 (NOL3). Jeżeli ktoś przesiada się z eMaklera to może doznać szoku. Tyle opcji:) Oczywiście system nie jest doskonały i na przykład zlecenia składa się z poziomu www co nie jest zbyt efektywne. Ale o tym szerzej będzie w wadach. Co można zaliczyć do zalet NOL3?
- łatwość w obsłudze i konfiguracji, w porównaniu z Sidomą 8 bardziej wole NOL 3.
Tak wygląda NOL3 którego na codzień używam:
Okno główne można sobie skonfigurować i wybrać co ma się pojawiać, poza opcjami które są widoczne mamy do wyboru też widełki dolne, górne, ilość otwartych pozycji itd.
Bardzo podoba mi się wyświetlanie informacji (bezpłatnie), takich jak komunikaty spółek, informacje makroekonomiczne itd.
Mamy też okno wykresu na którym możemy robić podstawową analizę techniczną, rysować trendy, ustawiać zniesienia Fibonaciego. Niestety jesteśmy ograniczeni bardzo i osobiście nie korzystam z tego wolę osobne narzędzia do AT.
Dla maniaków skórek możemy samodzielnie dobrać kolory:)
- niskie bazowe prowizje. Normalnie mamy prowizję wynoszącą 0,39% od akcji; minimum 3 złote co w porównaniu ze standardem 5 zł w innych biurach jest bardzo dobre. Dla kontraktów jest to 9 zł. Mówimy oczywiście o zleceniach składanych przez internet.
- dobre zaplecze analityczne. BM Alior Banku współpracuje z Ipopemą i jeżeli chcemy mamy bezpłatnie dostęp do analiz i rekomendacji wydawanych przez ipopemę. Trzeba przyznać że o ile same rekomendację nie są ważne, to analizy pozwalają się dowiedzieć wielu wartościowych rzeczy o niektórych sektorach gospodarki.
- informacje i komunikaty ze spółek - dla mnie jest to bardzo fajna i przydatna opcja, które pozwali szybko sprawdzić co się dzieje ostatnio w spółce
- OTP - odroczony termin płatności, pozwala nam kupować akcje na kredyt, krótki bo tylko 3 dniowy, ale zawsze. Mamy do wyboru albo 30% OTP - to znaczy że płacimy 30% wartości transakcji na miejscu, a pozostałą część po rozliczeniu akcji (czyli D+3). Druga wersja to 100%, czyli że składając zlecenie nie musimy posiadać środków na koncie. Jak korzystam z tej drugiej wersji, kupuje akcje, a kasa leży na rachunku oszczędnościowym. Limit OTP to 50 000 złotych i możemy kupować tak określoną z góry liczbę spółek (dosyć sporą jednak).
- dokumenty dostępne w internecie - w systemie transakcyjnym mamy dostęp np. do naszego PIT-a za zeszły rok. Kiedy to znalazłem byłem pozytywnie zaskoczony:)
- oprocentowanie środków na rachunku, środki na rachunku oprocentowane są, co nie jest standardem we wszystkich biurach. Obecnie oprocentowanie to wynosi 2,44%
- integracja z kontem osobistym w Alior Banku. Dla mnie to duży plus, gdyż mogę korzystać wtedy z lokaty nocnej w Alior Banku oprocentowanej na 2,5% w skali roku.
- łatwość założenia rachunku. Jeżeli masz konto osobiste w Alior Banku to rachunek możesz założyć nie wychodząc z domu, podpisując wszystko jednym sms.
- przez pierwszy miesiąc dla każdego nowego klienta dostępny cały arkusz zleceń za darmo. Bardzo przydatne narzędzie, szczególnie jeżeli lubimy polować na akcje w konkretnych przedziałach cenowych:)

A teraz jakie są wady?
- brak możliwości składania zleceń bezpośrednio z NOL3. Musimy przejść na stronę www i wklepać dane i potwierdzić zlecenie, zajmuję to troszkę czasu, co może być uciążliwe dla tych co grają na DT lub kontraktach.
- awaryjność. Trzeba przyznać że kilkakrotnie zdarzyło mi się że system się wsypał i nie dało się nic zrobić w trakcie sesji. Dla grających na kontraktach może to być czasem sprawa życia lub śmierci, ale mi to osobiście za bardzo nie dało się w znaki. Co nie oznacza że ta awaryjność jest mi obojętna, ale widzę poprawę w stosunku do tego co było kiedyś.
- brak podsumowania portfeli akcji. Niestety trzeba sobie samemu wszystko notować bo nie ma prostej opcji, umożliwiającej wyświetlenia jaki jest aktualny zysk/strata na akcjach
- historia dostępna wstecz tylko 90 dni. Dla mnie jest dosyć krótki okres, aby bezpłatnie zapisać sobie transakcje. Jest to szczególnie ważne w przypadku jeżeli mamy zamiar trzymać akcje więcej niż 5 lat, a potem sprzedać (bo nie liczę na to że podatek belki zniknie za szybko)
- pochowane niektóre dokumenty. Trzeba wiedzieć gdzie szukać i poklikać trochę aby znaleźć komunikaty biura w sprawie oprocentowanie, depozytów na kontrakty, listy papierów objętych OTP, komentarzy itd. Nie są to rzeczy z których korzysta się na codzień, ale ja sam nie mogłem tego znaleźć.
- jako młode biuro nie ma dostępnych za dużo ofert publicznych tych mniejszych. Jeżeli chodzi o te duże jak PZU, PGE to nie ma problemu, ale na małych debiutujących spółkach też można zarobić.


Jak dla mnie pomimo swoich wad jest to dobry rachunek maklerski i stanowi on mój główny rachunek. Jeżeli po przeczytaniu powyższego tekstu macie zamiar założyć ten rachunek możecie założyć również konto osobiste (całkowicie bezpłatne jak się nie weźmie karty), a zrobisz to tutaj.

A Ty jak oceniasz ofertę Alior Banku dla inwestorów?Jeżeli chcesz skorzystać z rachunku maklerskiego załóż konto tutaj:

10 komentarzy:

Cheed pisze...

Wszystko, co do plusów i minusów, się zgadza. Jedna tylko uwaga - standardowa prowizja od akcji to 0,38% wartości zlecenia. 0,39% jest w mBanku :) Gdyby ktoś szukał więcej informacji o rachunku maklerskim w Alior Banku, to swego czasu pisałem o nim na łamach mojego bloga http://minwestycje.net/2009/04/nol3-cudo.html

Pozdr.

ynwestor pisze...

Również używam rachunku w BM Alior Banku. Generalnie jestem zadowolony i mógłbym każdemu polecić. Wadą jak dla mnie są awarie systemu i słaba obsługa telefoniczna.

Zdarzyły mi się też dwa nieprzyjemne incydenty.

Pierwszy jest taki, że nie mogłem złożyć zlecenia i zadzwoniłem do biura obsługi klienta. Miły konsultant najpierw nie potrafił mi pomóc, a potem udzielił mi nieprawdziwej informacji. Na szczęście po krótkiej chwili oddzwonił do mnie i wszystko się wyjaśniło.

Innym razem kolejny konsultant zadzwonił do mnie z samego rana z informacją, że mieli w nocy awarię systemu i wszystkie moje zlecenia zostały odrzucone. W efekcie na dobre mi to wyszło, bo tego dnia była na giełdzie przecena.

INEED$ pisze...

Na razie tylko raz spotkałem się z awarią systemu. Co do samego interfejsu, bałem się że nie poradzę sobie jako początkujący z NOL3, lecz obawy były nie potrzebne :)

grapkulec pisze...

mam pytanko nieco z innej beczki bo a propos eMaklera: da się tam jakoś ustawić takie zlecenie, że jednocześnie jest stoploss i take profit? pamiętam, że forexowe platformy mają taką możliwość ewentualnie można ustawić osobne zlecenia na stoploss i take profit. zaleta taka że mamy zabezpieczone i straty i zysk także automatycznie jest pilnowany. w eMaklerze nie mogłem wykombinować jak takie coś zrobić bo jak ustawię zlecenie ze stoplossem to już drugiego na take profit się nie da wrzucić bo akcje są ustawione jako zablokowane dla tego zlecenia ze stoplossem. podejrzewam, że się tego nie da ustawić bo w informacjach o eMaklerze nic nie znalazłem na ten temat, ale może jednak źle szukałem.

sorki za może nieco niejasny opis, ale chyba da się zrozumieć o co mi chodzi :) przy okazji pytanko, który ewentualnie DM oferuje coś takiego w swoim systemie, nie mówiąc już o trailing stopie, który chyba już maksymalnie zabezpiecza i straty i zyski.

Marek pisze...

@grapkulec
niestety nie ma możliwości tak zrobienia ani w eMaklerze, ani w żadnym innym znanym mi biurze maklerskim, nie mówiąc już o takich wynalazkach jak trailing stop.
Więc pozostaje tylko raz na kilka dni podnosić stopa, a jak już chcemy sprzedać akcje to zamienić stopa na take profit. Dobrze przynajmniej że na akcjach rzadko się spotyka takie sesje gdzie szeroki stop jest czyszczony z marszu.

grapkulec pisze...

dzięki za odpowiedź, teraz mam jasność. a swoją drogą niezależnie od dynamiki sesyjnej na akcjach to takie bajery by się przydały inwestującym na zasadzie fire and forget :)

matipl pisze...

Największa wada Alior Banku - bardzo, bardzo zawodny system transakcyjny.
Przynajmniej raz w miesiącu nieplanowana awaria.
Drażni mnie to przy obsłudze kont, a co dopiero by się działo gdybym miał tam rachunek maklerski :/

Kangur pisze...

Wracając do wad systemu. Piszesz, że funkcje AT są mało rozbudowane i używasz innych narzędzi. Można wiedzieć jakich i w jakiej cenie?

Marek pisze...

@kangur
w aliorze jest problem że ma krótką historię notowań w NOL3. Osobiście używam AT stooq.pl ISPAG z ING i AmiBrokera. Te dwa pierwsze są bezpłatne, a AmiBroker to kilka lat temu kumpel z ekonomicznej załatwił mi licencję za free. Teraz amibrokera daje BZ WBK za darmo jak ma się u nich rachunek.

Ypsilon Fund pisze...

Ja mam bardzo złe doświadczenia z Aliorem, bo kiedyś była awaria i nie weszły mi zlecenia PCRO.
Alior = Przerost Formy Nad Treścią.

YPF

--
ypsilonfund.com - blog przyszłego milinera
Obligacje na 17% rocznie

Zapraszam do komentowania i dyskusji.

Nie akceptuję wulgaryzmów i komentarzy niedotyczących wpisu, a także z rażącymi błędami ortograficznymi. Takie komentarze i typowy spam z podpisem typu: "Kredyt dla każdego" będą usuwane. Reklamy można kupić przez AdWords lub AdTaily.

Masz jakieś pytanie/sugestię niezwiązaną z postem? Napisz na adres mailowy.

Next previous home
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tagi

10% dla ciebie AdTaily akcje akcjonariusz Alior Bank Alior Sync analiza fundamentalna analiza techniczna animacja Anti Arctic Bank bankowość internetowa bezpieczeństwo BGŻ BGŻOptima BlueCash BNP bogactwo Bogdanka BOSSA BOŚ Bank BPH budżet domowy BZ WBK cashback Catalyst Centrozap certyfikaty srukturyzowane cesja chargeback ciekawostki cinkciarz CitiBank cykle czy warto mieć konto w Alior Banku czy warto mieć konto w Aliorze dług dolar doradcy finansowi DWS dywidenda dziadowanie dzień wolności podatkowej e-sąd ebook EFH ekonomia Elixir eMakler emerytura Energa equity magazine ETF euro Eurobank Facebook finansowo FM Bank Forex frank fundusz awaryjny fundusz bezpieczeństwa fundusz indeksowy fundusze inwestycyjne funt Gant gazety gdzie założyć lokatę Getin Bank Getin Online Giełda Google Adsense gotówka gpw gra giełdowa Grecja grosz historia Polski hobby humor HYIP Idea Bank IKE InClick.pl inflacja instrukcja Inteligo internetowy kantor internetowykantor.pl inwestowanie IPO IPOPEMA JSW Kamil Cebulski kapitalizacja kapitalizacja codzienna karta debetowa karta internetowa karta kredytowa karta kredytowa Silver kary kokos.pl komornik konkurs konta oszczędnościowe konto konto bankowe Konto Optymalne konto walutowe kontrakty terminowe KRD kredyt kredyt odnawialny kredyt studencki kryzys Krzętle książka księgowość kurs Lehman Brothers linia kredytowa lokata rewolwer lokaty loterie mBank mbank na windows mbank windows phone 8 Metafinanse monetto monety monety 2 zł Mostostal Płock motywacja mSaver mTransfer Multibank nakaz zapłaty NBP NeoBank Newag Nobel NOL Nordic Gold nowa aplikacja mbank numizmatyka NY obciążenie zwrotne obligacje korporacyjne obligacje skarbowe odsetki OFE Open Finance Open Online opłaty oprocentowanie optymalizacja oszczędzanie oszustwa overdraft Parkiet Challenge pasywny dochód peak oil pełnomocnictwo PGE PIT PLN płacenie płacenie rachunków Poczta Polska podatek podatek bankowy podatek belki podatki podcasty podsumowanie podsumowanie miesiąca Polbank polisolokaty polityka Polska pomoc porady porównanie postępowanie upominawcze pozew pożyczka pożyczki społecznościowe problemy produkt inwestycyjny prognozy promocje prowizje prywatyzacja przegląd kont bankowych Przegląd rachunków maklerskich przelewy przeliczanie przemyślenia psychologia pusty sms PZU rachunek maklerski ranking ranking kont oszczędnościowych ranking lokat raporty okresowe rating raty recenzja reklama rekomendacje ropa ryzyko rząd samochód Santander sąd SEPA SFI Sidoma SII skład portfela SKOK smava social lending spekulacja spółki dywidendowe srebro stalprodukt statystyka stopy procentowe strata strategia inwestycyjna styl życia SWIFT system transakcyjny świat TFI TMS Brokers Toyota Bank Turcja ubezpieczenia VAT wakacje Wall St. walne zgromadzenie walutomat.pl waluty WBK wezwanie WIG windykacja wolność finansowa wpis gościnny wykres wymiana walut wzrost gospodarczy zabawa Zakra zakupy zarabianie zaradni.pl zarządzanie czasem zasady złoto zniżki związki zawodowe zysk